Pure voeding kopen?

Wat is gezonde voeding?

Vele van ons zijn er dagelijks mee bezig, wat eten we vandaag? Het liefst eten we zo gezond mogelijk waarbij je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt die ervoor zorgen dat je lichaam gezond is, je je extra goed voelt en dat je de hele dag genoeg energie hebt voor de dingen die je wilt doen. Maar wat is gezond eten eigenlijk?


Gezond eten betekent voornamelijk goed en gevarieerd eten. Gezonde en goede voeding is namelijk belangrijk voor een goede werking van jouw lichaam. Tevens zorgt goede voeding ervoor dat je de kans op ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en maag-darmproblemen verkleint. Maar het helpt ook om je gewicht in balans te houden zodat je geen last krijgt van over- of ondergewicht. Om goed te kunnen functioneren heeft het lichaam calorieën als brandstof nodig zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines, mineralen en water. Belangrijke uitgangspunten bij een goede leefstijl zijn:

  • Maak je eten zelf klaar
  • Eet alleen échte natuurlijke pure producten (geen bewerkte producten)
  • Eet gevarieerd
  • Eet veel groentes
  • Eet fruit
  • Eet noten, pitten en zaden
  • Eet dagelijks voldoende vezels
  • Eet voldoende (plantaardige) eiwitten
  • Drink voldoende water
  • Zorg dagelijks voor voldoende beweging

Hoe de gezonde voeding eruit moet zien is per persoon verschillend. Het algehele voedingspatroon speelt daarbij namelijk een belangrijke rol. Maar als je kiest voor zoveel mogelijk verse, pure (onbewerkte) producten zonder toevoegingen en je houdt rekening met bovenstaande tips dan ben je altijd goed op weg!

Waarom is het belangrijk om gezond te eten?

Om optimaal te kunnen presteren speelt gezonde voeding een belangrijke rol. Het lichaam heeft brand- en bouwstoffen nodig. Brandstoffen zorgen ervoor dat je de nodige energie hebt om inspanningen te kunnen doen zoals fietsen, lopen en zwemmen. Naast brandstoffen heeft het lichaam ook bouwstoffen nodig om bijvoorbeeld het immuunsysteem sterk te houden, het lichaam te repareren en het lichaam te laten groeien.

Hoe kan je gezond eten?

Gezond eten kan een positieve werking hebben op je lichaam en hoe je je voelt. Daarom is het belangrijk om goed op je voeding te letten en gezond te eten. Maar hoe kan je dan gezond eten en waar moet je op letten? Ben je net de switch aan het maken naar gezonder eten? Dan bereik je het meest met kleine stappen. Al op weg naar een gezonde lifestyle? Goed bezig! Onderstaande tips helpen jouw bij het kiezen voor gezondere voeding:

Maak zelf je eten klaar

Door zelf het eten klaar te maken weet je precies wat erin gaat en hoeveel. Hierdoor kan je porties beter afstemmen op wat jij nodig hebt.

Eet alleen écht natuurlijke pure producten

Pure producten zijn producten die zo min mogelijk bewerkt zijn en geen extra toevoegingen hebben. Veelal ongeraffineerde producten die alle goede voedingsstoffen nog bevatten.

Eet gevarieerd

Elk gezond voedingsmiddel heeft zijn eigen unieke eigenschappen en voordelen. Probeer zo veel mogelijk af te wisselen. Hierdoor kan je optimaal profiteren van de voordelen van de gezonde voeding.

Eet veel (verse) groentes

Groentes bevatten veelal veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. 400 gram groente per dag is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Eet voldoende fruit

Dat fruit gezond is weten we allemaal. Fruit bevat veelal veel goede vitamines, mineralen en voedingsvezels zoals vitamine C, foliumzuur en kalium. Eet ongeveer 200 gram fruit per dag. Fruitsapjes zijn geen vervanging voor fruit omdat de belangrijke voedingsvezels missen en een sapje veel fruitsuikers bevat.

Eet noten, zaden en pitten

Noten, zaden en pitten leveren belangrijke voedingsstoffen (vitamines en mineralen), zoals vitamine B1, vitamine E en ijzer. Voor de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid wordt er 25 gram(1 handje) aan noten aanbevolen. Uiteraard wel kiezen voor de ongezouten versies.

Eet dagelijks voldoende vezels

Vezels zorgen voor een goede werking van je lichaam. Voornamelijk voor een soepele en gezonde spijsvertering. Je kan vezels o.a. terug vinden in volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst.

Eet voldoende plantaardige eiwitten

Om je spieren goed te laten functioneren heeft je lichaam eiwitten nodig. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten (proteïne). Vlees en vis zijn het rijkste aan eiwitten. Plantaardige eiwitten kunnen gehaald worden uit brood, rijst & pasta, noten maar ook uit paddenstoelen.

Drink voldoende water

Om goed te kunnen functioneren heeft je lichaam ongeveer 2 liter water (vocht) nodig per dag. Water zorgt er o.a. voor dat je afvalstoffen goed kan afvoeren.

Zorg dagelijks voor voldoende beweging

Door dagelijks 30 minuten goed te bewegen voel je je vaak een stuk fitter en gezonder. Een stuk wandelen of fietsen is vaak makkelijk te doen. Het verminderd stress, houdt je hart gezond, je voelt je zelfverzekerder en je krijgt meer energie!

Ben je opzoek naar inspiratie voor gezonde recepten? Bekijk dan eens onze lekkere recepten!

Lees meer
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »