Broodvervangers (Gluten- en Lactosevrij)

Waarom kiezen voor een broodvervanger?

Misschien heb je een allergie voor gluten, tarwe of wellicht coeliakie? Of zou je liever een keertje iets anders voor het ontbijt of de lunch willen eten? Dan kunnen broodvervangers ideaal zijn als vervanging van je dagelijkse boterham of broodje. Witbrood (maar ook witte pasta en witte rijst) geeft snelle koolhydraten af die door het lichaam omgezet worden in glucose (vorm van suiker die door het lichaam omgezet wordt naar energie). Je kan door de snelle bloedsuikerspiegelstijging een tijdelijk dipje krijgen. Een goede broodvervanger kan er dus voor zorgen dat je geen dipje meer krijgt na het eten. En bovendien zijn ze erg lekker!

Gluten of tarwe allergie

Als je een gluten of tarwe allergie hebt dan vermijd je producten die deze bestandsdelen bevatten het liefst zo veel mogelijk. Het immuunsysteem geeft reactie op een eiwit dat het tarwe bevat. De darmwand kan door het contact met gluten beschadigd raken waardoor belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen kunnen worden. Dit kan resulteren in gewichtsafname en andere lichamelijke klachten.

Variatie in je dagelijkse ontbijt of lunch

Wil je een keertje iets anders wat puur en lekker is voor het ontbijt of de lunch? Dan kan je met een broodvervanger een perfect ontbijt of de perfecte lunch maken.

Welke soorten broodvervanger zijn er?

In ons assortiment hebben we meer dan 100 verschillende broodvervangers. Ga jij voor rijk belegde crackers voor het ontbijt of toch liever voor een lekker gevulde kom ontbijtgranen met (plantaardige)yoghurt of kwark met een handje noten en fruit.

Crackers als broodvervanger

Een heerlijke knapperige cracker kan je op vele gevarieerde beleggen. Beleg een cracker met naturel hummus spread (of hummus met zongedroogde tomaten spread) en voeg enkele schijfjes komkommer en verse frisse taugé toe. Of een andere lekkere variant, beleg de crackers met een heerlijke notenpasta en enkele plakjes banaan. Als je jouw inname van calorieën wilt verminderen door brood te vervangen door crackers controleer dan de verpakking of er minder calorieën inzitten ten opzichte van het brood.

Havermout als broodvervanger

Een vervanger voor brood is havermout. Havermout bevat namelijk vezels en voedingsstoffen. Daarnaast kan je met havermout lekker variëren. Wil je het simpel en snel houden dan kan je ontbijten met een kom havermoutpap. Je kan de havervlokken eerst een nachtje laten wellen (zorgt ervoor dat het fytinezuur gehalte lager wordt). Voeg er de volgende ochtend stukjes verse knapperige appel, kaneelpoeder en een handje noten aan toe en je hebt een heerlijk ontbijt! Natuurlijk kan je heerlijk variëren met verschillende toppings!

Je kan ook lekker ontbijten en lunchen met havermoutpannenkoeken! Nadat de havermoutpannenkoeken klaar zijn kan je vers fruit toevoegen of schenk een klein beetje ahornsiroop op de pannenkoek. Heerlijk!

Ontbijtgranen als broodvervanger

Veel mensen ontbijten in de ochtend met ontbijtgranen. Deze keuze aan verschillende ontbijtgranen is enorm. Zo zijn er muesli, havermout, volkoren ontbijtgranen, cruesli en cornflakes. Veelal bevatten ontbijtgranen naast koolhydraten ook vezels, mineralen en B-vitamines. Deze zorgen voor een goede darmwerking en een langer verzadigd gevoel. Voeg de lekkerste toppings toe aan je ontbijt voor een dagelijkse variatie.

Snel een ontbijtje pakken in de morgen? Schep dan een paar lepels (plantaardige)yoghurt, in een kommetje en voeg daar een handje muesli aan toe met wat zuidvruchten en walnoten.

Mocht je een gluten of tarwe allergie hebben dan is het altijd raadzaam om de verpakking eerst goed te lezen.

Zadenbrood als broodvervanger

Zadenbrood is geen brood zoals de naam doet vermoeden. Het heeft de vorm van brood maar bestaat voor het grootste deel uit zaden, pitten en volkoren granen. De zadenbroden zitten boordevol met vezels en gezonde zaden en zijn vrij van bloem en rijsmiddelen (inclusief gist). Een heerlijke combinatie een sneetje zadenbrood, voeg daar enkele plakjes avocado, verse zalm, wat waterkers en een klein beetje zwarte peper aan toe en heb je hebt een super gezonde lunch!

Wraps als broodvervanger

Een verse wrap (opgerolde tortilla) is heerlijk voor de lunch, je kan er eindeloos mee variëren en bovendien is een wrap zo gemaakt! Ga jij voor een vegetarische wrap? Of toch liever voor een wrap met zalm? De biologische kokosnoot wraps worden soms ook wel Paleowraps genoemd. En zijn vrij van gluten, GMO’s en tarwes. Daarnaast zijn wraps rijk aan vezels, hebben een laag vet gehalte en zijn tevens laag in koolhydraten.

Ben je opzoek naar inspiratie voor een gezond ontbijt of gezonde lunch? Bekijk dan eens onze lekkere recepten!

Lees meer
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »