Menu
EUR
Alternatieven voor bloem brengen diversiteit in de keuken

Alternatieven voor bloem brengen diversiteit in de keuken

Door: Mieke Hendriks Reacties: 0

Als fanatieke thuisbakker zul je ongetwijfeld het belang van bloem als onmisbaar ingrediënt in je baksels erkennen. Koekjes, taarten, cake en allerlei ander gebak kunnen over het algemeen niet zonder bloem, aangezien het een essentieel ingrediënt is dat zorgt voor de structuur en samenhang van het gerecht. Er zijn echter verschillende redenen te bedenken waarom je reguliere tarwebloem zou willen vervangen voor een alternatief ingrediënt. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een veranderende voedingsbehoefte, een allergie of intolerantie voor tarwe of simpelweg vanwege de smaakbeleving. Gelukkig zijn er verschillende alternatieven voor bloem, zodat je niet alleen een smaakvolle diversiteit aan je creaties kunt toevoegen, maar je jouw recepten ook aan kunt passen naargelang uiteenlopende dieetwensen of culinaire experimenten.

Glutenvrij alternatief voor bloem

De vraag naar glutenvrije alternatieven voor bloem is de afgelopen jaren fors gestegen. Niet in de laatste plaats vanwege de noodzaak om gluten te vermijden, maar het streven naar een gezondere levensstijl kan evengoed reden zijn om een glutenvrij alternatief voor bloem te gebruiken. Tot groot genoegen van menigeen heeft deze stijgende vraag inmiddels vele deuren geopend naar glutenvrije bakmogelijkheden, welke niet alleen erg welkom zijn voor mensen met coeliakie of een glutenintolerantie, maar tevens een heerlijke twist aan je baksels kunnen geven.

Als glutenvrije vervanger voor tarwebloem wordt vaak boekweit- of haverbloem genoemd, maar er zijn nog veel meer verschillende glutenvrije alternatieven beschikbaar. Een populaire keuze is bijvoorbeeld amandelmeel, gemaakt van gemalen amandelen. Naast dat amandelmeel geen gluten bevat is het bovendien erg vezelrijk, zoutarm en suikerarm. Qua smaak voegt het een nootachtig accent toe aan je bakgerechten, maar het zorgt eveneens voor een rijke textuur.

Ook kokosmeel is een andere veelgebruikt glutenvrij alternatief voor tarwebloem. Het wordt gemaakt van het witte vruchtvlees van rijpe kokosnoten, dat alvorens het wordt vermalen tot meel, eerst wordt gewassen, gedroogd en geperst. Kokosmeel voegt een subtiele kokossmaak toe aan je baksels, maar hou er wel rekening mee dat het meer vocht absorbeert dan je gewend bent van tarwebloem. Het kan daarom nodig zijn om de verhoudingen van je receptuur aan te passen, om te voorkomen dat je gerecht te droog wordt. Kokosmeel bevat overigens erg veel vezels, waardoor het niet alleen een glutenvrij maar ook een vezelrijk alternatief voor bloem is.

Bloem vervangen voor een koolhydraatarme optie

Koolhydraatarme alternatieven voor bloem zijn ideaal als je jouw koolhydraatinname wenst te verminderen, bijvoorbeeld wanneer je een ketogeen dieet volgt. Een populaire keuze is amandelmeel, dat niet alleen glutenvrij is, maar ook aanzienlijk lager in koolhydraten dan tarwebloem. Amandelmeel levert je lichaam bovendien gezonde vetten en eiwitten, waardoor het een voedzame keuze is wanneer je op zoek bent naar een koolhydraatarme vervanger van bloem.

Een ander alternatief is Bakbananenmeel dat wordt gemaakt van onrijpe groene bakbananen. Onrijpe groene bakbananen vertonen gelijkenissen met aardappelen. Ze delen een neutrale smaak en bevatten een hoog gehalte aan resistente zetmeelgranules, ook wel bekend als 'resistant starch' of RS2. RS2 wordt beschouwd als een vorm van 'goede koolhydraten' omdat het niet afgebroken kan worden door spijsverteringsenzymen. Hierdoor bereiken deze koolhydraten onverteerd de dikke darm, wat verschillende fysieke voordelen met zich meebrengt.

[products=blog_bakbananenmeel]

Een ander voordeel van het hoge zetmeelgehalte is dat recepten minder bakbananenmeel vereisen. Ongeveer 40% minder meel kan worden gebruikt in vergelijking met de aanbevolen hoeveelheid bloem of meel in een recept.

Bovendien kan RS2, in tegenstelling tot 'gewone koolhydraten', niet afgebroken worden tot glucose-eenheden (oftewel druivensuiker). Dit is gunstig voor mensen die hun suikerinname moeten beperken of willen beheersen. Het is echter belangrijk op te merken dat dit voordeel alleen geldt voor onrijpe bakbananen, omdat zetmeel bij rijping wel wordt omgezet in suiker.

Culinaire hoogstandjes met vervanger van bloem

Met de volgende alternatieven voor bloem, transformeer je jouw gerechten om tot culinaire hoogstandjes en voeg je nieuwe smaken toe aan je receptuur. Bovendien transformeer je er de samenstelling van je bakgerechten aanzienlijk mee. Zo creëer je niet alleen verassende variaties in smaak, maar til je de voedingswaarde van je bakcreaties eveneens naar een hoger niveau.

Een fluweelzachte textuur met dit alternatief voor tarwebloem

Cassavemeel dient als uitstekend alternatief voor tarwebloem in diverse bakrecepten. Met zijn neutrale smaak voegt het een veelzijdige en lichte textuur toe aan zowel zoete als hartige gerechten. Cassavemeel is bovendien van nature glutenvrij, waardoor het geschikt is voor mensen met een glutenintolerantie.

[products=blog_cassave]

Stabielere bloedsuikerspiegel met deze vervanger van tarwebloem

Kastanjemeel heeft van nature een zoete en nootachtige smaak, waardoor het een uniek element toevoegt aan zoete en hartige gerechten. Kastanjemeel is van nature glutenvrij, maar rijk aan voedingsvezels en trage suikers. Mede door zijn natuurlijke zoetheid kan het een gezonder alternatief zijn voor tarwebloem, aangezien de behoefte om extra suikers toe te voegen aan je bakrecept kan verminderen. De trage suikers dragen bovendien bij aan een langzamer stijgende en stabielere bloedsuikerspiegel, wat gunstig kan zijn wanneer je jouw suikerinname wil beheersen.

Dit is de perfecte vervanger voor bloem in saus, soep of dessert

Een uitstekende vervanger voor bloem in sauzen is arrowroot poeder. Arrowroot poeder wordt gewonnen uit de wortels van de tropische pijlwortelplant, en fungeert als natuurlijk bindmiddel voor sauzen, soepen en desserts. Arrowroot poeder is bestand tegen hoge temperaturen, zonder dat het gaat klonteren of schiften en geeft bovendien een zijdezachte consistentie aan je gerechten, zonder de ongewenste, soms melige bloem smaak. Pijlwortelpoeder is van nature glutenvrij en helder van kleur, wat het uitermate geschikt maakt voor het gebruik in lichtgekleurde sauzen, jams en toetjes. Ben je op zoek naar een veelzijdige en neutrale vervanger voor bloem in saus, soep of dessert, dan is arrowroot poeder de perfecte keuze.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste die reageert
Billink SOFORT
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
0,00
Bestel nog voor 50,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan jouw winkelwagen!