Thuiswinkelwaarborg logo9.5met 5874 reviews

thuiswinkelkiyohWinnaar Shopping Awards 2022

Mieke Hendriks - 01-09-2022

Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust

De schoolvakanties zijn inmiddels afgelopen. En daar waar we tijdens de vakantie onze dag rustig opstarten, vaak ook wat later dan normaal, zitten de meesten van ons weer in het dagelijkse ritme van werk en school.

Menig ouder met schoolgaande kinderen zal het wel herkennen, de twee spitsuur momenten op een dag. Het ene spitsuur zo aan het einde van de middag/begin van de avond. En het andere in de ochtend, waar je je kinderen school-klaar maakt en jezelf voorbereid op een nieuwe werkdag.

Wat doe jij als je ’s ochtends opstaat? Jouw ochtendroutine bepaalt hoe de rest van je dag verloopt. Maar wat is dan het voordeel van een ochtendroutine? En wat zijn de voorwaarden voor een goede ochtendroutine? In deze blog neem ik je mee in de 'voorwaarden' voor een fijne ochtendroutine en deel ik mijn tips.

Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust
Blog

Hoe begin jij je dag?

Mensen zijn van nature liever lui dan moe. Dat stamt nog uit de oertijd, toen we spaarzaam met onze energie om moesten gaan. Dus begrijpelijk dat we zo lang mogelijk in bed willen blijven liggen. Meerdere keren op de snooze knop drukken om vervolgens een tijd lang op social media te scrollen is vaker regel dan uitzondering. Begin je je dag gestrest, dan zal je de hele dag het gevoel hebben dat je achter de feiten aanloopt. Toch zorgt een goede ochtendroutine ervoor dat je fitter en gelukkiger wordt. En veel succesvolle zakenmensen zeggen zelfs dat zij door hun ochtendroutine nog succesvoller zijn geworden.

Een ochtendroutine met wat tijd voor jezelf, voordat het 'circus' in huis begint levert je zoveel op. Graag leg ik je uit wat een ochtendroutine voor mij is. Mijn definitie van een ochtendroutine is: 'een reeks terugkerende bezigheden die ik in de ochtend doe om mijn dag prettig te starten'.

voorwaarden ochtendroutine

'Voorwaarden' Ochtendroutine

Er is geen standaard routine, want iedereen is anders. Maar er zijn wel wat 'voorwaarden' voor een goede ochtendroutine, te weten:

  1. Sta op een vaste tijd op - Een routine is het makkelijkst vol te houden als deze iedere dag volgens een vaste structuur is. Dus sta iedere dag op dezelfde tijd op.

  2. Stop met snoozen - Uit het onderzoek blijkt dat snoozen de kans op stress en zelfs een depressie vergroot. Je valt langzaam in slaap en als ze wekker dan weer gaat, krijgen je hersenen een schrikreactie te verduren. Die paar minuten extra “slaap”, levert je niets op. Bij een goede nachtrust heb je eigenlijk geen wekker nodig. Tips voor een goede nachtrust vind je in deze blog.

  3. Vul je vocht aan - ’s Nachts verlies je veel vocht. Als je ’s ochtends wakker wordt is je lichaam licht gedehydrateerd. Vul je vochtlevels gelijk aan als je opstaat door een groot glas water te drinken. Meer tips om voldoende te drinken vind je in dit eerder geschreven blog.

  4. Begin je met een moment van ontspanning - Zoek in de vroege ochtend ontspanning door te mediteren en/of te lezen. Door je dag vanuit rust te beginnen zal je je door de dag heen ook minder gestrest voelen.

    ochtendroutine lezen

  5. Zet je lichaam in beweging - Dat lijkt haaks te staan op het voorgaande punt. Maar niets is minder waar. Beide kunnen prima samen in een ochtendroutine. Door in de ochtend bijvoorbeeld te wandelen geef je stofwisseling een boost waardoor je de hele dag meer energie zult ervaren. Ervaar wat voor jou prettiger werkt. Eerst bewegen en daarna ontspannen? Of eerst ontspannen en daarna bewegen?

  6. Geen social media, e-mail, etc.! - Je ochtendritueel is een moment voor jezelf. Door gelijk je mail te checken, op social media te scrollen of zelfs de krant te gaan lezen, verleg je de aandacht buiten jezelf. Je aandacht gaat uit naar wat een ander met je wil delen. Mogelijk lees je zelfs iets vervelends waardoor je gedachten uitgaan naar de ander of emoties gaan opspelen. En je ervaart onrust in je hoofd en in je lijf. Niet de ideale positieve start van de dag zoals die goed is voor jou.

  7. Ochtendroutine pro - Als je een ochtendroutine hebt ontwikkeld die ook al echt een routine is geworden, vergis je niet, daar gaat best wel wat tijd overheen, dan kun je jezelf uitdagen en je routine uitbreiden door er bijvoorbeeld koud douchen of intermittent fasting aan toe te voegen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Begin nu jouw eigen ochtendroutine

beginnen met jouw ochtendroutine

Ben je enthousiast geworden en wil je ook gaan beginnen met jouw eigen ochtendroutine?
Hierbij 2 tips voor het succesvol starten van jouw ochtend routine:

Tip 1: Begin rustig - Een ochtendroutine moet een gewoonte worden en niet iets wat je op wilskracht gaat doen omdat het van jezelf moet. Dus start rustig met kleine stapjes. Begin bijvoorbeeld met 5 of 10 minuten eerder opstaan, niet gelijk een uur.

Tip 2: Neem de tijd - Het creëren van een gewoonte kost tijd, dus neem die tijd ook! Begin met iets wat niet te ver buiten je comfortzone ligt en waar je blij van wordt, bijvoorbeeld 10 minuten lezen. Doe wat voor jou mogelijk is. Doe dit een maand en evalueer dan wat het je heeft gebracht en pas je ochtendroutine aan of breidt hem uit.

Ik ben heel erg benieuwd. Heb je een ochtendroutine? Hoe ziet die er uit? Zou je dat in de reacties onder dit blog met me willen delen? Zo inspireer je ook weer anderen.

Laat een reactie achter

Wil je nog iets weten over een recept of blog plaats je bericht dan hieronder.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust
    01-09-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust

  • Geef je immuunsysteem een boost met Chocolade
    02-08-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Geef je immuunsysteem een boost met Chocolade

  • Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt
    12-07-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt

  • Het Keto Dieet - Go or No Go
    16-06-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Het Keto Dieet - Go or No Go

  • 5 tips om beter te slapen
    10-05-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    5 tips om beter te slapen

  • Houd je testosteron op peil
    05-04-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Houd je testosteron op peil

  • Het hooikoorts seizoen - mijn tips en favoriete producten (ge-update 03-2022)
    28-03-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Het hooikoorts seizoen - mijn tips en favoriete producten (ge-update 03-2022)

  • Begin je eigen biologische moestuin
    02-03-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Begin je eigen biologische moestuin

  • Wat je moet weten over oliën, vetten en bak- en-braadproducten
    07-02-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Wat je moet weten over oliën, vetten en bak- en-braadproducten

  • Wat is Bovis waarde en wat doet dat met je?
    27-01-2022

    Mieke Hendriks - 01-09-2022

    Wat is Bovis waarde en wat doet dat met je?

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
X
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »