Thuiswinkelwaarborg logo9.5met 5874 reviews

thuiswinkelkiyohWinnaar Shopping Awards 2022

Mieke Hendriks - 05-04-2022

Houd je testosteron op peil

In deze blog neem ik je graag mee in de wereld van testosteron (het mannelijke geslachtshormoon). Ik wil je stimuleren om , voordat je overstapt naar hormoonsuppletie, ook te kijken naar hoe je je eigen productie op een optimaal peil kunt krijgen en houden.

Hieronder een aantal basistips waarmee je direct aan de gaan kunt gaan.

Houd je testosteron op peil
Blog

Wat is testosteron

Testosteron is het mannelijke geslachtshormoon. Dit belangrijke hormoon wordt bij vrouwen gemaakt in de eierstokken en bij mannen in de testikels.

Heb je een testosteron tekort en wil je dit tekort graag aanvullen? In deze blog geen ik je 6 tips om je testosteron te verhogen en te behouden.

Tip 1: Blijf fit

Dat lifestyle cruciaal is voor je testosteron, laat een grote studie onder drieduizend Amerikaanse mannen van 50 tot 80 jaar fraai zien. De onderzoekers bepaalden eerst de testosteronspiegel (T-spiegel) van de heren. Vervolgen testten ze hun conditie op een loopband en wogen hen.

Op basis van veel onderzoek mag je verwachten dat de T-spiegel zakte naarmate de leeftijd van de deelnemers steeg. Maar in plaats van een verband tussen het testosteronniveau en de leeftijd, vonden de onderzoekers een verband tussen het hormoon en hun cardiovasculaire fitheid, gewicht en BMI. Zelfs de fitte, slanke, bijna 80-jarigen hadden nog een keurige ‘jeugdige’ T-spiegel, terwijl de onfitte, buikige ‘jonkies’ van 50 bedroevend laag in hun testosteron zaten.

In dit onderzoek werd geen bewijs gevonden dat laag testosteron een onvermijdelijk gevolg is van ouder worden. Het behouden van een gezond gewicht en fitheid kan helpen normale testosteronniveaus te behouden, concluderen de onderzoekers. 

De Testofactor

Tip 2: Verminder je vetpercentage

Een gezond vetpercentage is cruciaal voor je hormonen. Hoe meer vet je hebt, hoe meer testosteron door aromatase in oestradiol wordt omgezet.

Tip 3: Eet voldoende

Strenge caloriebeperking verlaagt onmiddellijk je vrije testosteron. Als je wilt afvallen, volg dan de weg van de geleidelijkheid. Lees hier meer over biologische en gefermenteerde voeding 

Tip 4: Slaap goed

Bij proefpersonen die uit hun slaap werden gehouden en slechts vijf uur mochten slapen, daalde de testosteronspiegel aanzienlijk. Zorg dat je ontspannen en uitgerust bent.

Onderzoek onder Amerikaanse elitemilitairen bracht een verband aan het licht tussen stress, vermoeidheid en het testosterongehalte. Hoe gestrester en vermoeider, des te lager de testosteronspiegel. Ander onderzoek onthulde een duidelijk negatief effect van werkstress op het testosteron level.

De Testofactor

Tip 5: Voorkom of verhelp insulineresistentie en diabetes II

Bij de helft van alle mannen met diabetes II is sprake van een testosterongebrek of testosteron tekort, terwijl het hormoon juist een beschermend effect heeft op de insuline producerende bètacellen van de alvleesklier en de suikerhuishouding gunstig beïnvloedt.

Tip 6: Verlaag de ontstekingsactiviteit in het lichaam

De toename van een reeks ontstekingsmarkers die chronische ontstekingsprocessen verraden, gaat vaak samen met een afname van de testosteronspiegel. Er zijn aanwijzingen dat testosteron een belangrijke ontstekingsremmende werking heeft.

Voor de overige 11 tips en uitgebreide informatie verwijs ik je graag door naar het boek De Testofactor - Het ultieme handboek voor mannen.

Deze blog is voor Puur Mieke geschreven door: Ir. Ralph Moorman - Levensmiddelentechnoloog
Specialisatie verband voeding tot hormonen

Laat een reactie achter

Wil je nog iets weten over een recept of blog plaats je bericht dan hieronder.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Kiemgroenten - Klein maar krachtig!
    29-09-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Kiemgroenten - Klein maar krachtig!

  • Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust
    01-09-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust

  • Geef je immuunsysteem een boost met Chocolade
    02-08-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Geef je immuunsysteem een boost met Chocolade

  • Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt
    12-07-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt

  • Het Keto Dieet - Go or No Go
    16-06-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Het Keto Dieet - Go or No Go

  • 5 tips om beter te slapen
    10-05-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    5 tips om beter te slapen

  • Houd je testosteron op peil
    05-04-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Houd je testosteron op peil

  • Het hooikoorts seizoen - mijn tips en favoriete producten (ge-update 03-2022)
    28-03-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Het hooikoorts seizoen - mijn tips en favoriete producten (ge-update 03-2022)

  • Begin je eigen biologische moestuin
    02-03-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Begin je eigen biologische moestuin

  • Wat je moet weten over oliën, vetten en bak- en-braadproducten
    07-02-2022

    Mieke Hendriks - 05-04-2022

    Wat je moet weten over oliën, vetten en bak- en-braadproducten

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
X
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »