Menu
EUR
Wanneer vitamine D innemen: ’s ochtends of toch liever ’s avonds?

Wanneer vitamine D innemen: ’s ochtends of toch liever ’s avonds?

Door: Mieke Hendriks Reacties: 0

Om het ideale moment van de dag om vitamine D in te nemen te bepalen, kun je een aantal zaken in overweging nemen. De timing waarop je een supplement inneemt kan immers een impact hebben op de effectiviteit ervan.

Vitamine D wordt in de volksmond ook wel de ‘zonvitamine’ of ‘zonnevitamine’ genoemd. Deze bijnaam komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht gevallen, maar heeft alles te maken met het feit dat je lichaam vitamine D kan aanmaken zodra je huid wordt blootgesteld aan zonlicht. In sommige gevallen kan het echter nodig zijn om extra vitamine D supplementen in te nemen, bijvoorbeeld wanneer je weinig buiten komt of elk jaar last hebt van een winterdip. De zon is in de wintermaanden immers een stuk minder krachtig dan in de lente of de zomer, en dit kan dus een periode zijn wanneer vitamine D innemen je kan helpen bij het handhaven van een gezond niveau van deze essentiële vitamine.

Wanneer vitamine D innemen: ’s morgens of ’s avonds?

Wat betreft het ideale moment van de dag om vitamine D in te nemen, kun je een aantal zaken in overweging nemen. De timing waarop je een supplement inneemt kan immers een impact hebben op de effectiviteit ervan.

[products=blog_vitd]

Vitamine D innemen in de ochtend

Er zijn verschillende studies die suggereren dat het innemen van vitamine D in de ochtend het meest gunstig is, met name wanneer je kijkt naar je persoonlijke circadiaanse of biologische ritme. Dit ritme heeft invloed op je fysiologische en gedragsprocessen, waaronder je slaap-waakcycli en hormonale niveaus. Je circadiaanse ritme duurt ongeveer zo’n 24 uur, en is in feite dus het dag- en nachtritme van je lichaam. Het innemen van vitamine D in de ochtend zou in dat geval gunstig zijn voor de synchronisatie van je circadiaanse ritme, waardoor het een gezond slaappatroon zou handhaven en bevorderend zou zijn voor alertheid gedurende de dag. Dit kan vooral relevant zijn voor mensen met slaapproblemen of gevoelig zijn voor veranderingen in hun dagelijkse ritme.

Vitamine D innemen in de avond

Er zijn echter ook argumenten die pleiten dat het innemen van vitamine D juist beter is in de avonduren. Sommige studies suggereren namelijk dat de avond het beste moment is vanwege de mogelijke invloed op de melatonineproductie. Melatonine is het hormoon dat verantwoordelijk is voor het reguleren van de slaap-waakcyclus, en wordt 's avonds door je lichaam geproduceerd wanneer het donker wordt. Het innemen van vitamine D in de avond kan mogelijk de melatonineproductie ondersteunen en zo een positieve invloed hebben op de slaapkwaliteit. Dit kan vooral relevant zijn voor mensen die moeite hebben met in slaap vallen of die hun slaap willen optimaliseren. Ook zou het ’s avonds innemen van vitamine D kunnen bijdragen aan de opname van de vitamine door je lichaam, omdat je huid gedurende de dag al is blootgesteld aan zonlicht.

[products=blog_vitddruppels]

Vitamine D wanneer innemen: praktische overwegingen

Naast de overwegingen met betrekking tot het circadiaanse ritme en je melatonineproductie, zijn er ook praktische aspecten om te overwegen bij het bepalen van het juiste moment. Wanneer vitamine D innemen ‘s morgens of ‘s avonds om wat voor reden dan ook niet lukt, onthoud dan in ieder geval dat het uiteindelijk het allerbelangrijkst is dat je vitamine D op regelmatige basis inneemt en dat je jezelf houdt aan de aanbevolen dagelijkse dosering. Kortom, het antwoord op de vraag “Wanneer kun je het beste vitamine D innemen?”, is het moment dat het beste in jouw dagelijkse schema past. Kies dus een consistent tijdstip, zodat het een integraal onderdeel wordt van je dagelijkse gewoonten en zodat je lichaam een stabiel vitamine D niveau kan handhaven.

Wanneer vitamine D3 innemen en wanneer D2?

Er zijn diverse vormen van vitamine D, waarbij cholecalciferol (vitamine D3) en ergocalciferol (vitamine D2) de meest belangrijke zijn. Vroeger werd vitamine D2 vaak gebruikt voor het verrijken van voedingsmiddelen, maar tegenwoordig is het grotendeels vervangen door vitamine D3, welke dan vaak ook nog synthetisch is. Vitamine D3 wordt zowel in de huid gevormd als aangetroffen in bepaalde voedingsmiddelen, waaronder vette vis, vlees en eieren. Het merendeel van de vitamine D in voedingssupplementen of verrijkte producten is afkomstig uit schapenwol en is dus niet veganistisch. Veganistische vitamine D3 wordt daarentegen gewonnen uit plantaardige bronnen zoals korstmossen. Wanneer je een voedingssupplement met plantaardige vitamine D wilt aanschaffen, staat dit doorgaans duidelijk op het etiket vermeld. Als het etiket hier geen informatie over geeft, is de kans groot dat de vitamine D afkomstig is uit schapenwol.

Vitamine D bestellen


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste die reageert
Billink SOFORT
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
0,00
Bestel nog voor 50,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan jouw winkelwagen!