Thuiswinkelwaarborg logo9.5met 5874 reviews

thuiswinkelkiyohWinnaar Shopping Awards 2022

Mieke Hendriks - 12-07-2022

Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt

Benieuwd welke effecten je voeding heeft op je hormoonhuishouding? Lees dan snel verder >>

Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt
Blog

Van nature zijn wij mensen niet ingesteld op het verwerken van grote hoeveelheden suiker. Zo beschikken we over maar één hormoon dat de bloedsuiker verlaagt (namelijk insuline), terwijl er drie hormonen zijn die de bloedsuiker kunnen verhogen (te weten (nor)adrenaline, glucagon en cortisol).

Natuurlijke voedingsbronnen die substantiële hoeveelheden suikers en koolhydraten bevatten zijn knollen, bollen, wortels, zaden, groenten en fruit. Toch kunnen deze voedingsmiddelen in onbewerkte vorm je bloedsuiker bijna niet verstoren. Na het eten wordt de suikeropname namelijk geremd door de grote hoeveelheid vezels die ze bevatten.

Helaas wordt in de levensmiddelenbranche vooral gebruik gemaakt van koolhydraatrijke voedingsmiddelen in geraffineerde vorm. Geraffineerd houdt in dat een groot deel van de vezels verwijderd wordt; vezels die juist zorgen voor het remmen van de suikeropname. Na het eten van geraffineerde koolhydraten kan de bloedsuiker daarom juist wel snel stijgen, en wordt deze soms nog hoger dan na het eten van pure suiker.

bloedsuiker

Insuline ongevoelig

Een nog groter probleem wordt het eten van suikers en snel-opneembare koolhydraten wanneer de receptoren voor insuline ongevoelig worden. De bloedsuiker zal dan verder oplopen waardoor het lichaam nog meer insuline aan moet maken. Dit heet ook wel insulineresistentie. Hoge niveaus van het hormoon insuline kunnen de cyclus verstoren; dit komt doordat een hoge productie van insuline vaak gepaard gaat met een hoge aanmaak van het hormoon LH. LH zorgt voor de aanmaak van mannelijke hormonen in de eierstokken. Een onjuiste verhouding tussen de hormonen LH en FSH verhindert het ontstaan van een eisprong. Deze problematiek ligt vaak ten grondslag aan PCOS, het polycysteus-ovariumsyndroom.

Conclusie: zorg dat je bloedsuiker niet te snel oploopt.

Fyto-oestrogenen

Een tweede punt wat ik graag aanhaal zijn fyto-oestrogenen in voeding.

In veel van onze natuurlijke voedingsmiddelen zitten stoffen die lijken op oestrogenen. Deze stoffen worden ook wel fyto-oestrogenen genoemd. Alle groenten bevatten deze fyto-oestrogenen en ook in peulvruchten, de zaden van planten, zitten fyto-oestrogenen. De meeste van deze groenten bevatten zo weinig fyto-oestrogenen dat ze ons hormonale evenwicht nauwelijks beïnvloeden.

Maar sojaproducten en bier (hop) zijn hier een uitzondering op. Zij bevatten zoveel fyto-oestrogenen dat het hormonale evenwicht wel degelijk beïnvloed kan worden wanneer je er veel van neemt. Dit kan zowel nadelige effecten hebben als positieve. Dat is een van de redenen dat het eten van extra sojaproducten een trend werd als therapie tegen overgangsklachten. Er werd onder meer beweerd dat vrouwen in het Verre Oosten veel minder last hebben van overgangsklachten dan Westerse vrouwen omdat deze veel soja zouden eten.

Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat het gebruik van sojaproducten als sojamelk, sojayoghurt en soja-vleesvervangers bij slechts een deel van de Westerse vrouwen leidt tot enige vermindering van overgangsklachten. Ditzelfde geldt ook voor hooggedoseerde supplementen op basis van soja-isoflavonen (een ander woord voor fyto-oestrogeen) of op basis van rode klaver; een plant die normaliter niet door mensen gegeten wordt, maar die een hoge dosering fyto-oestrogeen bevat. In de meeste wetenschappelijke onderzoeken blijkt de werking niet of nauwelijks beter dan die van placebopillen.

darmbacterien

Meer darmbacteriën 

Bij oosterse vrouwen blijkt er vaak een betere werking, mogelijk omdat zij meer darmbacteriën hebben die de fyto-oestrogenen om kunnen zetten in sterker werkende vormen van oestrogeen. Of je baat hebt bij het binnenkrijgen van fyto-oestrogenen via voeding of pillen is dus van persoon tot persoon verschillend en een kwestie van uitproberen.

Lees de overige 8 tips voor het balans brengen van je hormonen in het boek Hormoonbalans voor vrouwen. Het slimme handboek voor vrouwen.

Deze blog is voor Puur Mieke geschreven door: Ir. Ralph Moorman - Levensmiddelentechnoloog
Specialisatie verband voeding tot hormonen

Laat een reactie achter

Wil je nog iets weten over een recept of blog plaats je bericht dan hieronder.

*Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

* Verplichte velden

Recente artikelen

Het laatste nieuws op ons blog

  • Kiemgroenten - Klein maar krachtig!
    29-09-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Kiemgroenten - Klein maar krachtig!

  • Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust
    01-09-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Ochtendroutine - Start je dag positief en vanuit rust

  • Geef je immuunsysteem een boost met Chocolade
    02-08-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Geef je immuunsysteem een boost met Chocolade

  • Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt
    12-07-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Hoe jij je eigen hormonen in balans brengt

  • Het Keto Dieet - Go or No Go
    16-06-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Het Keto Dieet - Go or No Go

  • 5 tips om beter te slapen
    10-05-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    5 tips om beter te slapen

  • Houd je testosteron op peil
    05-04-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Houd je testosteron op peil

  • Het hooikoorts seizoen - mijn tips en favoriete producten (ge-update 03-2022)
    28-03-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Het hooikoorts seizoen - mijn tips en favoriete producten (ge-update 03-2022)

  • Begin je eigen biologische moestuin
    02-03-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Begin je eigen biologische moestuin

  • Wat je moet weten over oliën, vetten en bak- en-braadproducten
    07-02-2022

    Mieke Hendriks - 12-07-2022

    Wat je moet weten over oliën, vetten en bak- en-braadproducten

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

  • Al je orders en retouren op één plek
  • Het bestelproces gaat nog sneller
  • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen
X
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »